Blog
Różne wyniki wyszukiwania w Google
Czy jest możliwe, że na to samo zapytanie Google wyświetla różne wyniki dla dwóch różnych komputerów? Jak najbardziej. Osoby korzystające z wyszukiwarki w tym samym momencie mogą otrzymać różne wyniki wyszukiwania dla identycznego zapytania. Strony mogą mieć różne pozycje - mogą być to niewielkie różnice w kolejności (1-2 pozycje) lub dość spore (np. 20 pozycji). Nie zawsze ma to miejsce, ale zdarza się i często osoby monitorujące swoją witrynę w Google nie wiedzą dlaczego tak się dzieje.
Istnieją co najmniej trzy przyczyny różnych wyników wyszukiwania:
- personalizowane wyniki w oparciu o historię wyszukiwania - historia online
- ustawienia lokalizacji
- wyniki wyszukiwania Google pobierane są z różnych Data Center
Historia online Google
Google wykorzystuje zebrane informacje o wcześniejszych wyszukiwaniach i klikniętych wynikach w postaci historii online. Historia online dostępna jest dla użytkowników zalogowanych do konta Google (np. Gmail lub YouTube) oraz dla niezalogowanych i jest ona w obu przypadkach domyślnie włączona. Na kształt wyników wyszukiwania wpływ mają wcześniej kliknięte odnośniki. Przykładowo jeśli użytkownik kiedyś kliknął w adres strony w wynikach Google (wszedł na jakąś stronę z wyszukiwarki), to przy kolejnych wyszukiwaniach strona ta na liście wyników wyszukiwania może wyświetlać się wyżej (tylko dla tej osoby). Aby zobaczyć wyniki wyszukiwania Google bez wpływu historii online w części przypadków wystarczy wylogować się z konta Google lub wyłączyć historię wyszukiwania w ustawieniach konta Google. Jednak 100% pewności da usunięcie ciasteczek (cookies) lub (co jest dużo prostsze) wyszukiwanie w trybie prywatnym przeglądarki. W różnych przeglądarkach różnie się to nazywa: tryb prywatny (Firefox, Opera), incognito (Chrome). W tym trybie przeglądarka nie korzysta z zapisanych wcześniej ciasteczek i ich nie zapisuje. Wyszukanie w trybie prywatnym (incognito) wyświetli wyniki, na które na pewno wpływu nie miała historia wyszukiwania.
Ustawienia lokalizacji
Dzięki geolokalizacji osobom znajdującym się w różnych rejonach geograficznych Polski, Google prezentuje różne wyniki wyszukiwania na pierwszej stronie. Google automatycznie wykrywa lokalizację użytkownika na podstawie numeru IP, z którego łączy się osoba korzystająca z wyszukiwarki. Na podstawie informacji o lokalizacji użytkownika wyszukiwarka serwuje bardziej lokalne strony - dotyczy to lokalnych firm. Przykładowo jeśli fraza to "dentysta", Google korzystając z geolokalizacji na pierwszej stronie dorzuci strony z Twojego regionu lub miasta. W rezultacie osoby z innej części Polski zobaczą zupełnie inne strony w wynikach Google.pl.
Jak wyłączyć lokalizację Google?
Aby wyłączyć tę opcję należy w narzędziach wyszukiwania zmienić miasto na "Polska" (przykład poniżej): kliknąć na "Narzędzia wyszukiwania" pod polem wyszukiwania, w puste pole wpisać Polska i wcisnąć "Ustaw". Dzięki temu wyszukiwarka nie będzie dostosowywała wyników wyszukiwania do aktualnego miejsca pobytu.
Różne Data Center
Data Center (DC) to serwery Google. Jest ich bardzo wiele i są one rozmieszczone na całym świecie. Google zapisuje swoje dane na wielu serwerach. W momencie przesłania zapytania, otrzymujemy wyniki wyszukiwania z jednego z serwerów. Mimo iż między serwerami następuje nieustanna wymiana informacji, czasem zdarza się, że wyniki wyszukiwania z jednego serwera mogą się nieznacznie różnić od wyników z innego. Wynika to z faktu, że informacje między serwerami DC przesyłane są z pewnym opóźnieniem czasowym. Skutkiem tego może być sytuacja, w której wyniki wyszukiwania jakie dzisiaj widzi osoba A, osoba B zobaczy dopiero jutro. Co ciekawe wyniki wyszukiwania mogą się różnić nawet na jednym komputerze, ale wywołane w dwóch różnych przeglądarkach (np. Opera i Firefox) - Google zapewne przypisuje DC dla konkretnej grupy przeglądarek. A więc niekoniecznie muszą być to dwa różne komputery czy różne lokalizacje. Różnica pozycji w wynikach wyszukiwania ma więc przyczyny czysto techniczne.
O blogu
Na blogu poruszane są takie tematy jak marketing internetowy, reklama w internecie, radiu i telewizji, optymalizacja stron, wyszukiwarki stron (Google, Bing), strony internetowe, portale społecznościowe.
Nasza oferta
Oferujemy skuteczne pozycjonowanie stron i sklepów internetowych. Nasze działania poparte są pasją i doświadczeniem. Zaproponujemy frazy i doradzimy w kwestiach technicznych.
Ostatnie wpisy
Jak zapowiedź telefoniczna może pomóc firmie?
Filmy reklamowe w marketingu
Jak usunąć swoje nazwisko z Google?
Jak sprawdzić linki do mojej strony?
Jak dodać stronę do Google?
Reklama strony w Google
Strona internetowa widoczna w Google
Porady Google dla webmasterów
Różne wyniki wyszukiwania w Google
Łańcuszki na Facebooku - o co tu chodzi?
Mojej strony nie ma w Google
Anglojęzyczne strony w wynikach Google na polskie frazy
Jak założyć bloga?
Dlaczego strona spadła w Google?
Na jakich stronach nie umieszczać reklam AdSense
Aktualizacja algorytmu Google: Pingwin 2.0
Co to jest pozycjonowanie stron?
Pozycjonowanie - czy warto?
Czynniki decydujące o pozycji strony na liście wyników wyszukiwania
Naturalne linki i rola anchora w przyszłości
Cennik pozycjonowania, czyli jak wycenić pozycjonowanie
Własny sklep internetowy i jego pozycjonowanie
Głośny początek roku w Heyah